Kontakt os hvis du ønsker mere information omkring TALK2CARE
TALK2CARE
Årligt er omkring 33.000 patienter indlagt i kortere eller længere tid på en intensivafdeling (Bjørneboe, et al., 2015). Patienter, der er indlagt på en intensivafdeling er kritisk syge, og en del patienter ligger i kortere eller længere tid tilkoblet en respirator.
I Danmark har vi de seneste 20-25 år arbejder med en behandlingspraksis så meget få patienter, der ligger I respirator bliver holdt I kunstig koma. Forskning har vist at det bliver en række fordele, som fx. kortere behov for respirator samt korte indlæggelsesforløb.
Men intuberede patienter har svært ved at kommunikere selv de mest basale behov i forhold til deres omgivelser, fordi de har et rør ned i halsen. Så selv om gevinsterne er store ved at holde patienter i respirator vågne, så viser flere undersøgelser, at det kan være både frustrerende og angstfremkaldende for den enkelte patient, som ikke er i stand til at kommunikere selv de mest basale behov til sine omgivelser.
SAMARBEJDE
Et samarbejde mellem Odense Universitets Hospital, Microsoft og BLUEFRAGMENTS førte til udviklingen af applikationen TALK2CARE.
TALK2CARE er en app der giver patienter under respirator behandling mulighed for at kommunikere deres ønsker og behov, udtrykke følelser, blive en del af egen pleje og behandling samt at indgå I dialog med både læger, sygeplejersker og de pårørende som sidder ved sengekanten.
TALK2CARE understøtter det skift i plejen, som er i fuld gang med at blive implementeret i den samlede sundhedssektor, hvor der er langt mere fokus på det hele menneske. TALK2CARE kan understøtte, at man som professionel ikke alene får spurgt ind til behov, der relaterer sig til den nære pleje. ”Kan man mærke, at der er andre spørgsmål, der brænder på, af mere eksistentiel art, så kan TALK2CARE også understøtte den svære samtale med kritisk syge patienter tilkoblet en respirator.
KOMMUNIKATIONSREDSKAB
TALK2CARE medfører ikke ændringer i arbejdsorganisering, da det stadig er den specifikke kontekst omkring patienten og sygeplejerskens relation og pleje af patienten, der er bestemmende for, om TALK2CARE anvendes eller ej.
TALK2CARE skal ikke ses som arbejdsbesparende, men som et redskab til at udvide kommunikationsmulighederne.
Applikation er udviklet og drives af TALK2CARE og er du interesseret I at høre mere omkring hvordan I kan få TALK2CARE på jeres hospital, så kontakt os gerne for en gennemgang og et tilbud.